WWF Sverige

PR-kampanj

Med anledning av tigerns år ville WWF Sverige återaktivera ett initiativ där katter kan bli fadder till en tiger. Petit Banana PR fick i uppdrag att ta fram ett kreativt koncept och marknadsaktivitet med fokus på att sprida WWFs budskap och värva fler faddrar under hösten 2022. Vi skapade kampanjkonceptet ”Rör inte min tiger!” tillsammans med eventet ”Världens största kattkonferens”.

”Rör inte min tiger!” och dess logga inspirerades av den franska antimobbning- och rasismkampanjen ”Rör inte min kompis!” från 80-talet. Kampanjen togs ut med hjälp av PR, annonsering och petfluencer marketing – och mynnade ut i eventet ”Världens största kattkonferens”.

Alla Sveriges kattägare bjöds in till den digitala konferensen som hölls via Teams och modererades av multitalangen Daniel Norberg. WWFs tigerexpert Louise Carlsson deltog för att berätta om tigerns utsatthet, WWFs arbete och hur deltagarnas katter kunde bli tigerfaddrar. Veterinären Suzanne Jernberg från FirstVet medverkade också på konferensen och svarade på frågor om katten.

För varje anmäld deltagare i konferensen skänkte eventets sponsor FirstVet 50 kr till förmån för tigern (upp till 50 000 kr). Över 3 800 kattägare anmälde sig via WWFs hemsida.

Med den digitala kattkonferensen som katalysator genomförde Petit Banana PR därefter en pressbearbetning för att skapa organisk spridning och därigenom uppmärksamhet för kampanjens budskap.

Pressbearbetningen hade en räckvidd på över 1,5 miljoner och petfluencer marketing nådde drygt 56 000 kattintresserade personer på Instagram.

Fler case